Tuesday, December 20, 2011

monolog : 5 sIddiQ

Assalamualaikumwarahmatullahiwabaraktuhwamaghfirathuwaridhwanuh..
ha.. panjang salam diberi...
welcome to blog bersawang...
blog yang jarang berupdate dan sentiasa berhabuk.. 
uhuk2x.. (habuk) XD


5 siddiq...
asal guru tiada, riuhnya kelas macam pasar minggu..
yang pelajar putra duk bukak kedai kopi citer pasal bola,
yang pelajar putri pulak duduk bergurau sesama sendiri... 
riuhnya bukan main lagi sampai dari jauh boleh terdengar hilai tawa mereka..
apakan daya.. aku jadi guru kelas sentiasa menebalkan muka...
setiap kali masuk kelas mesti nak kene berleter macam mak nenek dulu...
x pun jeling2 dingin bila masuk kelas, barulah senyap masing2 macam ada kematian...
kadangkala bengangnya aku, dari jauh sudah nampak asap gunung krakatoa dari kepala aku...
bila nampak aku dari jauh dah mula senyap dalam kelas...
ha.. tulah 5 siddiq...
bijak pandai semuanya, apakan daya, dah nama pun budak..
bising mereka jadi lumrahnya...
nak wat camner... aku jadi guru kelas, terpaksalah tahan sabar...
kalau x, memang sorang demi sorang aku leter sampai pekak telinga...


nak citer kat sini, setahun bersama mereka, Alhamdulillah, semua manis belaka...
pahitnya??? kadangkala ada...
biasalah,manusia.. tak lepas dari melakukan kesilapan..
mereka masih batu yang belum digilap menjadi permata..
banyak sisi dan segi perlu diasah supaya menjadi intan yang berkilauan...
biarlah dicampak jauh ke bima sakti, kilauannyalah yang paling bersinar berbanding bintang2 yang lain...
sekiranya dijatuhkan jauh kedalam gaung yang dalam, masih mampu memberi kilau dalam kegelapan yang menelan malam...
ya, kilau itu adalah diri mereka yang mengamalkan ilmu yang dipelajari dengan bersandarkan Al-quran dan sunnah...
menjaga diri dan menjadi hamba yang bertaqwa kepadaNya..
itulah permata yng ingin aku gilap....
ya.. merekalah 5 siddiq..


setahun bersama mereka, bagi aku,mudah untuk dekat dengan mereka...
38 orang asalnya dalam jagaan aku,dan menjadi 37 sesudah april 2011..
siapakah??? Nasha Ameera bt Abdul Rashid..
mungkin aku mahu sebut satu persatu nama mereka..
supaya mudah aku mengingati mereka setibanya masa aku perlu..


1. AHMAD AEIMAN ARIFFIN B AHMAD KHIRUDDIN  
2. AMIRA FARISAH BT ZULKARNAIN 
3. FARAH HANNAN BT MAHADI 
4. HARITH AKHTAR B AZMI  
5. IMAN SYAHINDAH BT HJ HAMDAN 
6. MARYAM JAMILA BT HARIS 
7. MAYZAITUN NURSHUHAIDA BT MAHD KHASANI 
8. MUHAMMAD FAKHRI B HARIS 
9. MOHD IKHWAN SYAFIQ B ZAIDI  
10. MOHAMAD ADHWA HAZIQ B ZAHURIN 
11. MUHAMMAD ADIB ADAUDDIN B MOHD KHAFID 
12. MUHAMMAD ALIFF B AZMAN  
13. MUHAMMAD AZIB B AB MANAF  
14. MUHAMMAD AZIM B NOR AZHAM  
15. MUHAMMAD FIRDAUS B IMRAN 
16. MUHAMMAD FURQAN ANWAR B MOHD RAFIDI  
17. MUHAMMAD HAMIZAN B YUSNI 
18. MUHAMMAD SYAKIR B ABDUL MUTHALIB  
19. NAJLA ATHIRAH BT MOHD ISMADI 
20. NASYA AMEERA BT ABDUL RASHID 
21. NOR SHAHIDATUL ATIKAH BT NORAFANDY  
22. NUR 'AAINA BT MUHAMMAD SAYUTI  
23. NUR AFINA HAIQAL BT ZULKEFLI  
24. NUR AISYAH BAHIIRAH BT MOHD FAIZAL  
25. NOR AZLIN BT MUZNI  
26. NUR FARAH SHAFIQAH BT AHMAD AFINDI  
27. NURHANANI BT MOKHTAR  
28. NUR IFFA BT RIZUAN  
29. NUR IZZATI BT ROSLEE  
30. NURUL AIN NABILA BT ZULKARNAIN  
31. NURUL AISYAH BT BADROLESHAM 
32. NURUL HANIS BT ALAM SHAH  
33. NURUL NA'IMAH BT ABDUL WALID 
34. NURUL YUSRINA BT MOHD YASRI  
35. SAYYIDAH NAFISAH BT ZAINAL ARIFFIN  
36. SITI FATIMAH AZZAHRA BT SAFE'E  
37. SITI SALIHAH BT JUNAIDI 
38. WAN NUR QHAIRUNNISA BT WAN AHMAD KAMAL 


ye.. itulah senarai nama student2 yang aku sayangi...ya... sungguh..
guru mana x sayang anak muridnya...
biarpun bertalu2 dimarahi, berbeban cubit, rotan dan denda, namun...
semuanya untuk kemajuan dan masa hadapan mereka...
setiap dari mereka punya keistimewaan sendiri..
aku sebutkan kelebihan mereka tapi, nama orangnya aku x sebut..
bukan apa.. kalau sebut nama nanti karang, kembang plak hidung tu...
haha...

nak mula dari mana ya?? ha.. 
nak kata bab kelebihan, bagi aku kalau ade yang tidur dalam kelas semasa guru mengajar, itupun dikira kelebihan..
ada yang jenis, depan aku senyap, belakang aku.. amboih..
lebih kuah dari sudu.. pijak semut pun x k.o...
tak kurang juga jenis yang rajin buat h/work sampaikan mntak extra ngn aku..
dan ade juga jenis kuat melawan... ha.. aku bagi hujah 1, dia bidas 10 hujah..
pening2x.. 
aku, jenis tegas dan garang semasa mengajar....
tiap kali aku mengajar, perhatian mereka sentiasa kepada aku..
yelah, mungkin 2, 3 orang yang dah bijak pandai, duk sembang bukak kedai kopi kt blakang...
pernah sekali, aku rotan tangan mereka, mengikut jumlah soalan yang tidak dapat diselesaikan...
ha.. kalau ade 20 soalan x siap?? 20 kali rotan...
ye, tulah hakikat jadi pelajar, kadang2 kene endure kesakitan sebab silap sendiri..
hukuman yg aku beri mengajar mereka erti tidak putus asa...

ada diantara mereka yang rapat dengan aku...
ada diantara mereka suka bergurau dengan aku..
dalam kelas aku serius, luar kelas aku sporting..
mereka menerima aku seadanya, dan aku menerima mereka seadanya...
yang penting, ilmu yg aku sampaikan moga berguna buat diri mereka..


tak lupa juga student2 aku yang sangat baik hati (bukan perli)
seriously, tolong aku tuk bawa buku, although sometimes aku kene mintak tolong daripada mereka..
haha, mereka rajin mengemas kelas, even sometimes aku kene bebel bertalu2 macam m16 suh kemas kelas...
haha...
perkara2 begini perlu kita ingatkan dalam cara yng berbeza, nasihat, melalui tauladan,dan juga bebel + leter..
bukan apa, mereka perlu tahu, bila dewasa nanti, benda macamni lah mereka akan ingat.
"owh, aku ada tolong ustaz bawa buku"
"owh, ustz selalu ingatkan pasal kebersihan"
"owh, dulu aku kena rotan sebab x siap keje, but now see, aku orang yang  berjaya"
thats why lah aku rajin tegur mereka bertempat,
kalau aku tegur mereka kerana aku marah, ikut nafsu marah, alamatnya dorang x jadi manusia ler.. 
pernah sekali, aku terlampau marah... ntah kenapa diorang jawab soalan cam blur2x je, padahal dah berpuluh kali aku terangkan.
plus, dengan h/work yang x siap2 lagi..
akibat terlampau marah, aku terus diam.. huh..~~~
kalau aku lepaskan marah... huh..!!! jawabnya semua kene hambur... 
aku x suka marah dalam keadaan aku marah...
aku sentiasa hati2 bila nafsu marah aku membuak2...
aku nak didik mereka, bukan sebab adanya nafsu marah..
tapi aku nak didik mereka sebab aku sayangkan mereka..
ha.. barulah nasihat dan teguran masuk ke hati dan terus ke amalan..


 dah, cukuplah duk berleter tentang perangai mereka yang x sudah2 tu..
haha..
sepanjang bersama student 5 siddiq, macam2 yang kami lalui bersama..
adui.. teringt pulak masa histeria 3 orang pelajar putri dan 3 orang pelajar putra...
hoi..!! memang nak kene sebat makhluk halus tu..
terbantut aku nak mengajar...
Alhamdulillah, bila pindah kelas, rasa aman dan tenteram..
kemudian teringat pulak awal tahun, sama2 gotong royong ceriakan kelas...
ha.. macam2 lah buat kat kelas tu.. tampal tu.. tampal ni...
last2 tanggal.. adui...
ha.. ye tak ye.. masa hari guru..
antara kenangn manis yang tak dapat dilupakan..
mana x nyer, garang2 aku cam singa afrika pun dapat hadiah sebakul..
seronok sangat..!!
lepas tu, dalam tahun ni je, 3 kali jamun aku buat sama2 dengan students aku..
masa hari guru, kami buat jamuan minum petang, siap duk awah pokok lagi tu..
pastu jamuan hari raya dengan baju raya yang warna warni sampai aku juling mata menengoknye..
dalam masa yang sama makan dibawah pokok atas tikar..
dah macam piknik plak..
feeling2 hindustan pon ade jugak..
hahahaha..
dan akhir sekali, jamuan akhir tahun...
bertemakan biru putih, dah macam majlis kahwin pulak kalau sekali pandang..
seriously, semua tu x mungkin aku lupakan..
semua student 5 siddiq aku sayang...
x tahu lah mereka sayang aku ke x.. ahai..
ada diantara mereka aku sangat rapat..
ada antara mereka aku anggap seperti adik sendiri..
dan ada antara mereka mampu meceriakan dan mendukakan aku..


ha.. terasa nak bagi pantun pulak..!!


anak itik tergolek-golek,
anak lembu tergedik-gedik,
alahai, sayangnya ustaz kat 5 siddiq,
x kan lupa walau sedetik..

(ha.. boleh lah kan??)

ikan parang bnyak duri..
sedap betul dibuat lauk...
jangan dilupa orang kat sini..
kalau lupa, aku beduk...

sambal cili terasa pedas,
terlebih makan mulut berapi,
kalau ade salahnya ustaz,
jangn korang simpan dalam hati,

ha.. cukuplah tu.. nanti jadi pesta pantun plak..
kat bawah ni ade gambor ye..
sepanjang kami bersama.. hehe













actually, when think about it again, i feel so moved...
terharu... sebab dorang beza sangat daripada awal tahun sampai akhir tahun..
bila awal tahun tu, kecik lagi, dah akhir tahun ni, dorang dah tinggi sikit...
mereka membesar depan mata aku.. huhuhu...

ok, lah thats all for today...
nak letak bnyak gmbar, tapi rasa malas...
kalau xder gambar2 kamu, sorry lah eh..
ustaz bukan robot yang boleh wat semua benda.. hahaha
kalau ade salah silap, maafkanlah ye..
ok... kalau jumpe kat luar jngan sombong2 plak..

ha.. lagi satu.. sape2 yang x suka entri kali ni,boleh B.L.A.H...
haha..
sori... sape yang suka, terima kasih aku ucapkan.. =3
assalamualaikum...

p/s: harinya akan tiba bila budak senyum akan meninggalkan aku..
and i'm too afraid kalau dia lupakan aku..
hey budak senyum, ingat janji kita.. simpan dalam hati..ok??? ^__^

2 comments:

Anonymous said...

come ye pic yg last skali 2...hehehe

ridzuan sujari said...

ye ke? terima kasih... =)