Sunday, October 9, 2011

~Ayam Punya Perasaan~

assalamulaikum....
apa khbar semua??? sihat???
hehehe..
welcome to blog bersawang...
blog yang jarang berupdate kerana ownernye kurang idea....
ok.. hari ni citer pasal ayam... ayam??? why ayam?? xde citer lain ke??? 
hahaha.. ilek lu... kita slow2 citer k... 
rasa2 xnak baca, boleh blah.. kalau yang sudi... alhamdulillah...
terima kasih ye.. =)


ok.. tengok gambar ni dulu dan video ye... ade beza ke tidak???







ok.... atas video pasal binatang tanam anak..
dan gambar bawah pasal binatang buang anak....
sekarang gambar ni pulak...



he eh.... gambar ayam??? pe jadah gmbar ayam ni wat kat entri aku??? 
hurm... 

sabda Rasulullah,
"mencintai dunia adalah pokok daripada segala kesalahan"
(riwayat Ibnu Abu Dunya dan Baihaki)

sabda rasulullah yang bermaksud,
"sesungghnya dunia ini adalah manis dan hijau dan sesngguhnya
Allah menjadikan kamu sebagai khalifah (penghuni) disitu, maka akan diperiksa bagaimana kamu semua beramal"
(riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah)

dunia....
suatu pentas, yang kita x dapat duga skripnya...
pentas yang buat manusia alpa dengn KhalikNya...
pentas yang buat manusia mulia disisNya..
kenapa aku letak sifat alpa yang pertama dan mulia kedua??
sbab, akhir zaman manusia serupa dalam video dan gmbar kat atas....
dan...
apa kisah ayam tu???
rasanya lagi nak tau pasal ayam dari kisah gmbar tu...
gmbar tu memang dah lama.. tapi... 
sapa yang tengok gambar tu pasti ada kesannya yang dalam...
lantas terfikir, kenapa ada sanggup buat macam ni??? kenapa???
mesti terfikir macam tu kan??
apalah dosa bayi yang baru lahir tu???
jika Allah beri kelebihan bayi yang kecil boleh bercakap..
masa mak or bapak dia nak buang budak tu...
"buanglah aku, neraka tempatmu ibu..."
"buanglah aku ayah, binasa hidupmu.."
tiap kali tenok tv or baca surat khabar, ramai yang geleng kepala...
tiba2 pulak pening sebab terbaca ragam mansia sekrang...

ok!!
berbalik kepada~

jeng2x!!!
ni lah ayam aku....
ayam ni agak gila skit.. sebab... dah 4 bulan dia mengeram tanpa telur...
ayam aku ni suka bertelur sepah2... dah buatkan tempat pun x mau jugak..
jadi skarang telur dia dah pecah....
sampai sekrang masih lagi mengeram...
nak jadikan citer..
aku terfikir... ayam aku ni..
terlmpau nak kan anak dia.. sampaikan telur pecah puun dia still mengeram...
kadang2 ayam ni bangun... tengok bawah kaki dia. telur xde...
tengok muka ayam ni.. macam dia x leh nak terima knyataan yang telur dia habis pecah...
(hammmbbboiihh, leh pulak tahu ayam tu punya feel)
hurm.. tapi dah nama pun binatang kan???
yang peliknya... 
manusia yang Allah bagi anugerah cahaya mata, tapi senang2 je dia buang anak tu...
salah dia boleh pulak dia bagi kat anak dia...
dah sedap berzina, dpat anak buang..
apa lah agaknya diorang yang buang anak ni fikir???
takut orang lain tahu?
takut parent tahu?
marahkan pak we??
marah diri sendiri?
x nak anak besar nanti jadi cam dia??
sedarlah.... nyawa bukan mainan.. 
nak beranak ni pun bertarung nyawa.. 
bak kata orang tua menyambung nyawa..
manusia, bila bertindak luar dari batasan diri... ini lah jadinya...

aku takut sangat...
takut insan yang aku kenal. aku sayang will end up like this..
nauzubillah..
minta Allah lindungi, hindarkan...
family and student aku dri perbuatan terkutuk macamni...
to all my student...
berhati2 lah antara lelaki dan perempuan...
adui... risaunya akan kemungkinan bakal terjadi....
moga Allah sentiasa beri kesedaran...
moga digerakkan hati dari pergi kejalan murka...


ok.. masa raya aritu... student aku suka mengusik ayam ni..
haha
adib, afiq, fakhri,azim,adhwa,muiz dan furqan... 
bukan main lagi diorang mengusik ayam ni..
heheh
ok, sayang lebih kat adib, afiq dan fakhri... (~^^~)


ok, tu saje tuk arini....
moga bermanfaat hendaknya..
jika tidak bermanfaat, maafkan lah aku yang masih kurang ilmunya...
kalau ade tersilap kata.. maafkan ye..
kalau yang suka baca, syukran jazilan.
jazakallahukhairan kasira...
kalau yang x suka bca...
B.O.L.E.H.B.L.A.H!!
hehehe


p/s : budak senyum takut ayam ni... abang dia takut kucing.. =p

No comments: