Monday, December 13, 2010

BaRu bAliK!!!!


Assalamualaikum to all bloggian...
hehe "bloggian" ???
apa2 aje lah...
baru je balik dari seremban.....
sekali hari ni ada 4 urusan buat sekali gus!!!
pergh.. dah lah bawak motor jeh.. bonda duk kat belakang...
alhamdulillah syukur sangat Allah berikan kelapangan masa tuk saya buat urusan....
klo tidak.. x dapek la den nak ngobar an...
selagi ada masa terluang, seeloknyer kita gunakan dengan sebaiknya...
sedangkan, Allah S.W.T dah bersumpah terhadap masa iaitu :

                                                                                          DEMI MASA...






kenapa ye Allah bersumpah kepada masa???
bila difikirkan dan dikaji dengan penuh hikmah...
pda ayat seterusnya dah memberitahu akan mengapa Allah bersumpah kepada masa...


SESUNGGUHNYA MANUSIA DIDALAM KERUGIAN...

hah!!
dah terang lagi bersuluh, Allah dah bagitahu sebbnya...
Allah dah tahu yang hambaNya, bila lalai je ngan masa, konfem dia rugi....
mengapa ayat yang pertama tu disebut sebagai sumpah???
huruf "wau" pada ayat yang  peratama itu dipanggil sebagai "wau qasam"
yang mana huruf ini disebut dalam beberapa ayat sebgai sumpah Allah kepada sesuatu perintah....
jadi maknanya, perintah terhadap ayat ini adalah sangat penting dan sangat berat!!!
Allah mengingatkan kita tentang masa, dan sentiasa beringatlah bahawa masa takkan menunggu kita dan takkan kembaili semula kepada kita....

cuba muhasabah balik, mana pergi masa kita selama ni???
x mau la kan cakap orng len...
tngok je lah diri sendiri...
specially blogger ni ha... 
* saya la...
kadang2 tak tersedar yang masa tu dah pergi...
tahu2 je "eh, dah weekend lah..."
selalu kita dengar "nilai semula apa yang kita beri dan bukan apa yng kita ada"
selalu kan kita dengar mana2 motivater cakap bnde camni...
tapi skarang saya nak wat statement :

"NILAI DAN HARGAI APA YANG KITA BERI SEBELUM KITA MENGHARGAI DAN MENILAI APA YANG ADA PADA KITA DAN APA SAHAJA YANG KITA DAPAT"

betul x???
bila kita beri sesuatu, sama ada physically or mentality nyer...
kite kne hargai dulu...
"oh. apa yng aku beri ni, InsyaAllah, ada manfaat nyer. aku ikhlas dan segalanya bersandarkan Allah.."

bagaimana menilai???
"bagus atau tidak aku beri???"
'benar atau tidak kebaikannya??"

menghargai???? bagaimana pula???
"dripada diriku, adalah seadanya aku"
"setulusnya aku..."
"baik atau buruk natijahnya... aku terima..."
" sentiasa ada hikmah di sebaliknya"

begitu juga lah bila kita dapat dripada sesorng perlu hargai sebaiknya....
jika nak bercakap baba hargai nih... berlmbap persepsi, belrmabak makna disebaliknya....
kembali kepada masa...

orang melayu kata...
"masa itu emas"

mat salleh kata...
"time is gold"

pak arab kata...
" masa ibarat pedang... jika kita tak berhati2 ia akan memotong kita"

aku kata...
"lahirlah.....dengan masa..."
'belajarlah... dengan masa..."
"nikahlah....dengan masa...."

( ^ ^ ) \m/

No comments: